Z siłą nacisku, parciem oraz ciśnieniem w świat fizyki!

lekcja_fizyki_nacisk_parcie_2017_feat

[ A+ ] /[ A- ]

Uczniowie klas 7 w czasie ostatnich lekcji fizyki zastanawiali się dlaczego idąc w głębokim śniegu zapadają się, a po założeniu nart zostawiają jedynie płytkie ślady. Aby zrozumieć dlaczego tak się dzieje, wykonali wiele ciekawych i intrygujących doświadczeń, które pomogły im zapoznać się z nowymi pojęciami, takimi jak: siła nacisku, parcie i co za tym idzie – ciśnienie.

Rozłożenie nacisku na wiekszą powierznię, czyli zmniejszenie ciśnienia, często jest bardzo istotne w praktyce. Ślizganie się na łyżwach może być źródłem rozrywki, ale również przyczyną tragedii. Należy pamiętać, że ze względu na wywierane ciśnienie lód znacznie łatwiej załamie się pod łyżwą niż pod stopą. Chodzenie po zamarzniętym jeziorze może być niebezpieczne. Ratownicy pomagający osobie, pod którą załamał się lód, kładą się na nim po to, żeby zmniejszyć ciśnienie i zapobiec dalszemu pękaniu.

Na zakończenie lekcji uczniowie mogli powtórzyć doświadczenie wykonane w 1657 r. przez niemieckiego fizyka Ottona von Guerickego, którego celem było udowodnienie istnienia ciśnienia atmosferycznego oraz pokazanie, jak duże wartości mają siły, którymi powietrze atmosferyczne działa na nas i otaczające nas ciała. Otto von Guerick zestawił razem dwie półkule mosiężne o średnicy około 42 cm. Ztak otrzymanej kuli wypompował powietrze.  Aby półkule rozerwać, trzeba było użyć szesnastu koni (huk towarzyszący rozrywaniu półkul przypominał wystrzał armatni), natomiast ponowne wpuszczenie powietrza do wnętrza kuli powodowało, że półkule mógł z łatwością rozdzielić jeden człowiek. Po wypompowaniu powietrza z wnętrza kuli obie półkule utrzymywane były razem przez siłę parcia związaną z ciśnieniem atmosferycznym. Doświadczenie pokazało naszym uczniom, jak dużą wartość może mieć ta siła.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *