Jako koordynator programu profilaktycznego "Młode Głowy", mam przyjemność podzielić się refleksjami na temat realizacji działań w klasach 1-8. Naszym celem jest wspieranie dzieci w budowaniu zdrowych nawyków psychicznych, rozwijaniu umiejętności społecznych oraz kształtowaniu poczucia własnej wartości i zrozumienia swoich emocji. Program "Młode Głowy" stawia na aktywny proces uczenia się, który zakłada stopniowe i bezpieczne wprowadzanie uczniów w zagadnienia związane z emocjami, granicami i komunikacją. W pierwszym półroczu zrealizowano szereg tematów, które miały na celu rozwój kluczowych kompetencji emocjonalno-społecznych.
1. Poczuj emocje.
W ramach pierwszej tematyki uczniowie i uczennice nauczyli się rozpoznawać oraz nazywać emocje podstawowe, zarówno u siebie, jak i u innych osób. Zajęcia koncentrowały się na tym, jak emocje manifestują się w ciele, myślach i zachowaniu. Dzięki ćwiczeniom dzieci zyskały świadomość tego, co czują, a także jak te uczucia mogą wpływać na ich zachowanie i relacje z innymi. Ważnym elementem było rozwijanie umiejętności dostrzegania emocji u innych osób, co wpływało na budowanie empatii.
2. Nazwij potrzeby.
Drugim tematem programu było rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb, co stanowi kluczową umiejętność w zarządzaniu emocjami i relacjami interpersonalnymi. Uczniowie uczyli się, jak odróżniać rzeczywiste potrzeby od strategii ich zaspokajania oraz zachcianek. Ważnym elementem lekcji była umiejętność rozwiązywania konfliktów związanych z różnymi potrzebami – zarówno w relacjach rówieśniczych, jak i z dorosłymi. Uczniowie rozpoznawali, jak wyrażać nazwanie swoich potrzeb w sposób szanujący innych.
3. Moje granice.
W tej części programu uczniowie mieli okazję poznać i nazwać swoje granice osobiste. Celem było nauka, jak komunikować te granice w sposób jasny i stanowczy. Uczyli się także, jak reagować, gdy ich granice są naruszane. Zajęcia miały na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz rozwijanie strategii ochrony własnych granic w sposób, który nie rani innych osób. Zajęcia te stanowiły również ważny element budowania asertywności.
4. Potrzebuję pomocy! Jak to zakomunikować?
Ostatnim tematem w pierwszym półroczu było rozwijanie umiejętności rozmawiania o zdrowiu psychicznym i komunikowania potrzeby wsparcia. Uczniowie uczyli się, jak otwarcie rozmawiać o swoich problemach i emocjach, a także jak skutecznie szukać pomocy, gdy czują się przytłoczeni. Ćwiczenia obejmowały naukę precyzyjnego przekazywania informacji o potrzebie wsparcia oraz wskazywanie miejsc i osób, do których można się zwrócić w trudnych chwilach.
Podsumowanie
Pierwsze półrocze programu "Młode Głowy" było czasem intensywnej pracy nad rozwijaniem umiejętności rozpoznawania emocji, potrzeb i granic, a także komunikowania się w kontekście zdrowia psychicznego. Dzięki odpowiednio dobranym tematom oraz metodom pracy, dzieci miały szansę na lepsze zrozumienie siebie i innych, co stanowi solidną podstawę do dalszej pracy nad zdrowiem psychicznym w kolejnych latach.
W II półroczu programu "Młode Głowy" kontynuować będziemy realizację tematów, które mają na celu dalsze rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych uczniów oraz wspieranie ich zdrowia psychicznego. Tematy zajęć w tym okresie będą ściśle związane z wyzwaniami, z którymi dzieci i młodzież mierzą się w dzisiejszym, cyfrowym świecie, oraz z rozwijaniem umiejętności zarządzania emocjami i bezpieczeństwem zarówno w środowisku offline, jak i online.
Tematy realizowane w II półroczu:
1. Ja i moje relacje w środowisku online i offline - ćwiczenia dotyczące higieny cyfrowej oraz profilaktyki e-uzależnień, mające na celu rozwój odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz budowanie zdrowych nawyków związanych z czasem spędzanym w Internecie.
2. Ja i moje bezpieczeństwo offline i online - kontynuacja pracy nad wyznaczaniem granic, rozróżnianiem sytuacji wyrażania własnego zdania od hejtu, oraz reagowaniem na przemoc, w tym cyberprzemoc. Ćwiczenia mające na celu wzmocnienie kompetencji
uczniów w zakresie rozpoznawania zagrożeń oraz komunikowania swoich granic w świecie rzeczywistym i w Internecie.
3. Ja i krytyczne myślenie - ćwiczenia rozwijające umiejętność weryfikowania treści w Internecie oraz wzmacniające refleksję nad własnym zachowaniem w sieci. Celem jest nauka krytycznego podejścia do informacji, które napotykamy online.
4. Aktywność fizyczna - dlaczego mózg potrzebuje ciała zajęcia, które będą promować aktywność fizyczną jako kluczowy element zdrowia psychicznego. Uczniowie będą zdobywać wiedzę na temat korzyści płynących z ruchu oraz poszukiwać alternatywnych sposobów spędzania czasu, które pozwolą na równoważenie aktywności online z aktywnością fizyczną.
II półrocze programu będzie stanowić ważny krok w kierunku pełniejszego zrozumienia siebie, swoich emocji i zachowań, a także w budowaniu zdolności do bezpiecznego i odpowiedzialnego funkcjonowania w świecie cyfrowym i offline.
Anna Tabor