Czy gleba może smakować? Oczywiście, że nie – ale może wyglądać jak pyszne danie! Na ostatniej lekcji geografii w naszej szkole uczniowie mieli okazję zgłębić tajniki gleb Polski w niecodzienny sposób. W ramach zajęć stworzyli własne profile glebowe… z produktów spożywczych❗️
Każda grupa uczniów przygotowała model jednej z głównych gleb występujących w Polsce: czarnoziemu, gleby bielicowej, brunatnej czy mady rzecznej. Do ich wykonania posłużyły takie składniki jak:
🍫 kakao symbolizujące żyzną warstwę próchniczną,
🥜 orzechy i ziarna imitujące strukturę gleby mineralnej,
🍪 pokruszone ciasteczka jako warstwa piasku,
🥣 płatki owsiane odwzorowujące warstwę ilastą,
🥥 wiórki kokosowe obrazujące jałowe poziomy gleby.
Efektem były nie tylko piękne i smacznie wyglądające „gleby,” ale przede wszystkim głębsze zrozumienie budowy oraz funkcji poszczególnych warstw glebowych. Praca zespołowa, kreatywność i radość z odkrywania geografii w praktyce sprawiły, że ta lekcja na długo zostanie w pamięci naszych uczniów.
Dlaczego to ważne⁉️
Gleba to podstawa życia na Ziemi – od niej zależy rolnictwo, ekosystemy, a także nasza codzienna egzystencja. Dzięki tej lekcji młodzież nie tylko poznała jej budowę i rodzaje, ale również zyskała świadomość, jak istotną rolę odgrywa w naszym życiu.
Gratulujemy naszym młodym geografom za pomysłowość i zaangażowanie! Kto wie, może to właśnie oni w przyszłości będą badać i chronić zasoby glebowe naszej planety⁉️
Zapraszamy do galerii zdjęć z lekcji – przygotowane przez uczniów profile glebowe to prawdziwe dzieła sztuki❗️
Magdalena Miałkowska